De pedagogische visie van Judokai Yamaguchi LangedijkJudo bied kinderen een houvast in het leven. Het zijn schoolvoorbeelden om lichaam en geest met elkaar in balans te brengen. Ondanks de om zich heen grijpende ‘alles moet kunnen’ mentaliteit, blijven de grondbeginselen van de oosterse vechtkunsten in de huidige moderniteit recht overeind. Kinderen leren met Judo spelenderwijs conflicten op te lossen. Judo is daarom uitermate geschikt als opvoedmethode. Ook voor mensen met beperkingen kan het judo van waarde zijn. Een positieve effect is aangetoond voor (met name kinderen met) autisme en ADHD. Iedere ouder wenst het beste voor zijn of haar kind(eren). Opvoeden is in de praktijk dikwijls een kwestie van vallen en opstaan. In de hedendaagse hectische maatschappij, zal kinderen met name geleerd moeten worden vaardig met ‘conflicten’ om te gaan. Een conflict komt niet zomaar uit de lucht vallen. Slechte communicatie is dikwijls de oorzaak van een conflict. Daarom is het van belang dat kinderen van jongs af aan spelenderwijs leren omgaan met conflicten. Leren conflicten te vermijden en leren conflicten op te lossen. Een en ander zorgt uiteindelijk voor een sterke persoonlijkheid. Want juist in Judolessen leer je omgaan met conflicten, ze te vermijden en ze op te lossen. Iedere les opnieuw wordt op een creatieve manier de oplossing van conflicten aangedragen. Waarom je op de ene manier een conflict wel oplost en op de ander manier niet. Soms is hierbij het spreekwoord ‘wie niet horen wil moet maar voelen’ van toepassing. Een gezonde theorie omdat het lichaam soms een andere kant uit wil dan onze geest. Lekker in je vel zitten is uiteindelijk de toestand waarin we allemaal willen verkeren. Judo draagt daarin als opvoedmethode in hoge mate bij. Zie de vijf volgende aandachtspunten: 1. In de Judoles zal het oplossen van conflictenvreedzaam worden aangemoedigd. Hieronder valt onder andere het omgaan met ‘verliezen’. 2. Het bevorderen van zelfbeheersing. Hoe ver kan ik gaan en wat wordt er van mij verwacht. 3. Conflicten oplossen door je hersenen te gebruiken. Jezelf tot de orde roepen als je voelt dat je het niet aan kunt. 4. Geloven dat samenwerking goed is. Luister naar de ander en sta open voor verandering(en). 5. Gezonde competitie aanbevelen om een kind aan te moedigen sterk en vol vertrouwen te zijn. Kijk hoever je kunt gaan, maar niet tot het uiterste. Leer je eigen grens bepalen en leer de grens van de ander aan te voelen. Een kind dat 2 jaar Judo heeft beoefend heeft de normen en waarden voor het dagelijks leven meegekregen. Kinderen die Judo als levenswijze hebben meegekregen, staan veel meer open voor de ander, houden veel meer rekening met de ander, waardoor zij als individu bewuster in het leven zijn komen te staan. Hoewel sport, in het algemeen, een opvoedkundige waarde kan hebben, is Judo een traditionele activiteit die zijn bedoeld om een beter mens te worden. Judo is veel meer dan winnen op de mat. Judo is een levenswijze waar, volgens een Nederlandse Judocoach, de overwinning in je hoofd zit. Bron: Judovisie (2007). NVJJL kijkt verder, 303, 24. |
Algemeen• Judoles | Algemeen• Veel gestelde vragen
| Algemeen• Budo | Contact
Locatie
|